شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳
Matching Orders چیست؟

منظور از تطبیق سفارشات، فرآیند وارد کردن سفارشات خرید و فروش یکسان به طور همزمان برای تشویق تجارت در آن اوراق بهادار خاص است.
زمانی که سرمایه‌گذاری می‌خواهد مقدار مشخصی از اوراق بهادار را خریداری کند و سرمایه‌گذار دیگری به دنبال فروش مقدار مشابهی از آن اوراق بهادار با قیمتی مشابه است، سفارش‌های هر دو سرمایه‌گذار مطابقت دارند و از این رو معامله پردازش می‌شود. سیستم سفارشات تطبیق ابزاری است که از طریق آن سفارش های خرید با سفارش های فروش برای انجام معاملات اوراق بهادار تطبیق می شوند.

پیش از این، تطبیق سفارشات به صورت آفلاین توسط کارگزاران انجام می شد. فرآیند تطبیق سفارش ها از طریق تعاملات چهره به چهره در حراج های آزاد انجام شد. سیستم تطبیق الکترونیکی در دهه 1980 در ایالات متحده معرفی شد و بورس شیکاگو (در آن زمان به عنوان بورس اوراق بهادار غرب میانه شناخته می شد) اولین بار در جهان بود که سفارشات را به صورت الکترونیکی اجرا کرد.
بیشتر بدانید:
اندیکاتور حجم در تعادل (OBV)

روند تطبیق سفارشات در سال 2010 کاملاً خودکار شد.

خلاصه

    منظور از تطبیق سفارش‌ها، فرآیند وارد کردن سفارش‌های خرید و فروش به طور همزمان برای تسهیل معامله اوراق بهادار است.
    در بازارهای مبادله مدرن، سفارشات خرید و فروش به صورت الکترونیکی مطابقت داده می شود.
    الگوریتم های زیادی برای تطبیق سفارشات خرید و فروش موجود است. با این حال، الگوریتم‌های First-In-First-Out (FIFO) و Pro-Rata پرکاربردترین الگوریتم‌های ترتیب تطبیق هستند.

فرآیند تطبیق سفارشات

مسئولیت تطبیق سفارشات در درجه اول بر عهده متخصصان بازار و تامین کنندگان نقدینگی در بازار است. تطابق زمانی اتفاق می‌افتد که سفارش‌های خرید و فروش ارسال شده برای یک سهم یا اوراق بهادار از نظر زمان و قیمت به هم نزدیک باشند.

اعتقاد بر این است که سفارشات خرید و فروش در صورتی سازگار هستند که حداکثر قیمت سفارش خرید از حداقل قیمت سفارش فروش بیشتر یا مساوی باشد. سپس سفارشات خرید و فروش سازگار با استفاده از سیستم های کامپیوتری برای تطبیق اولویت بندی می شوند.

دقت و سرعت در مبادلات امروزی بسیار مهم است. سرمایه گذاران به طور فعال در بازارهای مبادله ای به دنبال راه هایی برای مقابله با ناکارآمدی های بازار هستند. اگر سیستم سفارشات منطبق عقب بماند، خریداران و فروشندگان ممکن است معاملات را با قیمت های پایین تر از قیمت های تجاری ایده آل انجام دهند. بنابراین، ممکن است منجر به زیان برای سرمایه گذاران شود.

علاوه بر این، سیستم تطبیق سفارش باید کارآمد باشد تا خریداران و فروشندگان به طور مساوی از آن بهره مند شوند و حجم سفارش ها به حداکثر برسد.
الگوریتم های تطبیق سفارشات

مبادلات الکترونیکی بخش مهمی از معاملات است و بر کارایی بازار اوراق بهادار تأثیر می گذارد. الگوریتم های مختلفی برای تطبیق سفارشات موجود است. با این حال، انتخاب یک الگوریتم مناسب برای سیستم معاملاتی بسیار مهم است.

First-In-First-Out (FIFO) و Pro-Rata دو الگوریتم رایج هستند که برای مطابقت سفارشات استفاده می شوند.
1. First-in-First-Out (FIFO)

FIFO همچنین به عنوان یک الگوریتم قیمت-زمان شناخته می شود. طبق الگوریتم FIFO، سفارشات خرید به ترتیب قیمت و زمان اولویت دارند. سپس سفارش های خرید با حداکثر قیمت یکسان بر اساس زمان پیشنهاد اولویت بندی شده و اولویت با اولین سفارش خرید است. به طور خودکار بر سفارش های خرید با قیمت های پایین تر اولویت بندی می شود.

به عنوان مثال، سفارش خرید 300 سهم یک اوراق بهادار به قیمت 50 دلار به ازای هر سهم، با دستور خرید دیگری به تعداد 100 سهم از همان اوراق بهادار با قیمت مشابه دنبال می شود.

طبق الگوریتم FIFO، در مجموع 300 سهم سفارش خرید با سفارش های فروش مطابقت داده می شود. ممکن است بیش از یک سفارش فروش وجود داشته باشد. پس از تطبیق سفارش خرید 300 سهم، تطبیق سفارش خرید 100 سهم آغاز می شود.
2. طرفدار راتا

سیستمی که از الگوریتم Pro-Rata استفاده می کند نیز به سفارش خرید با بالاترین قیمت اولویت می دهد. با این حال، سفارشات خرید با بالاترین قیمت یکسان به نسبت هر اندازه سفارش مطابقت دارند.

به عنوان مثال، سفارش خرید 300 سهم و 100 سهم از همین اوراق در سامانه فعال است. در همان زمان، سفارش فروش سازگار 300 سهم فعال می شود. سفارش فروش قادر به انجام هر دو سفارش خرید نخواهد بود.

الگوریتم Pro-Rata 225 سهم را با سفارش خرید 300 سهمی و 75 سهم را با سفارش خرید 100 سهمی مطابقت خواهد داد. بنابراین، هر دو سفارش خرید تا حدی پر شده است. در اینجا، الگوریتم Pro-Rata 75٪ از هر دو سفارش خرید را پر می کند.
برای آشنایی بیشتر با تطبیق سفارشات روی لینک زیر کلیک کنید:
https://corporatefinanceinstitute.com/resources/wealth-management/matching-orders/
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.