شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳
شاخص حجم در تعادل (OBV) چیست؟

شاخص حجم در تراز (OBV) به یک شاخص فنی حرکت اشاره دارد که از جریان مثبت یا منفی حجم معاملات برای انعکاس فشار نسبی خرید و فروش بر یک دارایی مالی با هدف پیش‌بینی جهت احتمالی نزدیک استفاده می‌کند. -تغییر قیمت مدت به عبارت دیگر، OBV افزایش یا کاهش حجم را برای پیش‌بینی حرکات قیمت در آینده دنبال می‌کند.
OBV توسط جوزف گرانویل در اوایل دهه 1960 ایجاد شد و در کتاب او "کلید جدید گرانویل برای سود بازار سهام" توضیح داده شد. گرانویل استدلال می‌کند که حجم یک عامل تعیین‌کننده کلیدی است و بنابراین، یک پیش‌بینی‌کننده قابل اعتماد برای حرکت قیمت سهام است.

در حالی که او فقط از شاخص حجم جدید خود برای تجزیه و تحلیل سهام استفاده کرد، از آن زمان توسط معامله گران در سایر بازارهای معاملات مالی، مانند معاملات آتی کالا و معاملات فارکس، از آن استفاده شده است.
برای آشنایی بیشتر با بروکر مولتی بانک کلیک کنید!

خلاصه

    شاخص حجم در تراز (OBV) به یک شاخص فنی حرکت اشاره دارد که از جریان مثبت یا منفی حجم معاملات برای منعکس کردن فشار خرید و فروش نسبی بر یک دارایی مالی استفاده می کند.
    هدف از نظارت بر OBV پیش بینی جهت احتمالی تغییرات قیمت در کوتاه مدت است.
    واگرایی بین اندیکاتور OBV و روند فعلی قیمت اغلب نشان دهنده تغییر روند قریب الوقوع است.

فرمول محاسبه حجم در تراز

شما از یکی از سه محاسبه ممکن برای به دست آوردن حجم موجود در ترازنامه استفاده می کنید که انتخاب آن به قیمت پایانی دارایی مالی معامله شده (مانند سهام) بستگی دارد.

(از آنجایی که OBV یک نشانگر تجمعی است - مجموع در حال اجرا حجم مثبت و حجم منفی - محاسبه با یک مقدار شروع انتخابی OBV در یک نقطه قبلی در زمان شروع می شود - یعنی OBV در پایان روز معاملاتی قبلی).

اگر قیمت پایانی دارایی بالاتر از قیمت بسته شدن روز قبل باشد:
OBV = OBV قبلی + حجم روز جاری

اگر قیمت پایانی دارایی با قیمت بسته شدن روز قبل یکسان باشد:
OBV = OBV قبلی (+ 0)

اگر قیمت بسته شدن دارایی کمتر از قیمت بسته شدن روز قبل باشد:
OBV = OBV قبلی - حجم روز جاری

با افزودن حجم به مجموع OBV در حال اجرا در روزهایی که قیمت اوراق بهادار افزایش می‌یابد و کاهش حجم روز در روزهای کاهش قیمت، روند حجم موجود در ترازنامه - چه کل در حال افزایش باشد چه کاهشی - معمولاً باید روند فعلی قیمت را منعکس کند. .

با این حال، زمانی که اندیکاتور OBV بدون حرکت همراه در قیمت یا در جهت مخالف قیمت حرکت قابل توجهی انجام می دهد، معامله گران شروع به پیش بینی تغییر روند احتمالی قیمت می کنند که به زودی ظاهر می شود.

نیازی به محاسبه دستی حجم موجود در تراز روزانه نیست. شما به سادگی می توانید نشانگر حجم موجود در تعادل را روی نمودار سهام بارگذاری کنید. مقادیر مطلق عددی OBV در هر نقطه از زمان به اندازه حرکت جهتی کلی OBV که به راحتی با یک خط نمودار نشان داده می شود مهم در نظر گرفته نمی شود.
با استفاده از نشانگر حجم در تعادل

به گفته گرانویل، تغییرات در حجم - هم در مقدار حجم و هم در روند حجم (یعنی اینکه حجم معاملات روزانه به طور کلی در حال افزایش یا کاهش است) - اغلب یک شاخص اصلی تغییرات در قیمت سهام است.

به عبارت دیگر، معامله‌گرانی که بر حجم موجود در سهام نظارت می‌کنند، می‌توانند انتظار داشته باشند که روند افزایشی حجم را اغلب قبل از شروع روند صعودی در قیمت سهام مشاهده کنند. در مقابل، روند کاهشی حجم به عنوان سیگنالی تعبیر می شود که قیمت سهام خود احتمالاً به زودی وارد یک روند نزولی متناظر می شود.

گرانویل همچنین این نظریه را مطرح کرد که اگر حجم شروع به افزایش یا کاهش قابل توجهی کند در حالی که قیمت سهام نسبتاً ثابت باقی بماند، فشار خرید یا فروش بیشتر در نهایت منجر به حرکت بسیار شدید قیمت به سمت بالا یا نزول خواهد شد - به جای دمیدن قیمت سهام. درب قابلمه آب جوش را ببندید

بسیاری از معامله گران به سادگی از شاخص حجم موجود در تراز به عنوان یک شاخص فنی تایید کننده روند قیمت سهام استفاده می کنند. به عنوان مثال، زمانی که قیمت یک سهم به طور پیوسته در حال افزایش است، معامله گرانی که شاخص حجم موجود در تراز را زیر نظر دارند، انتظار افزایش آن را نیز خواهند داشت.

همانند سایر اندیکاتورهای مومنتوم، مانند MACD، سطوح بالاتر حرکت قوی تر اندیکاتور OBV روند فعلی قیمت را تقویت می کند. هنگامی که OBV از جهت حرکت قیمت اوراق بهادار منحرف می شود، ممکن است نشانگر اولیه تغییر روند معلق باشد.

به عنوان مثال، اگر قیمت سهام به افزایش خود ادامه دهد، اما شاخص حجم موجود در تراز شروع به کاهش کند، ممکن است اینگونه تفسیر شود که حرکت خرید قبلی در سهام شروع به کاهش کرده است. قیمت سهام ممکن است به زودی به اوج خود برسد و به سمت نزولی برود.

نمودار زیر نمونه ای از واگرایی را با نشانگر حجم موجود در تراز نشان می دهد. با خطوط نارنجی در وسط نمودار مشخص شده‌اند، می‌توانید ببینید که کجا قیمت همچنان به بالاترین حد خود ادامه می‌دهد در حالی که نشانگر OBV (نشان داده شده در پنجره نمودار پایین) با کاهش حجم به سمت پایین می‌چرخد.

این واگرایی به درستی یک چرخش قیمت از یک روند صعودی به یک روند نزولی را پیش‌بینی می‌کرد که حدود یک هفته پس از کاهش روند حجم موجود در تراز دنبال شد. از آن نقطه به بعد، ادامه کاهش OBV روند نزولی مداوم قیمت را تایید کرد.
برای آشنایی بیشتر با اندیکاتور حجم در تعادل (OBV) روی لینک زیر کلیک کنید:
https://corporatefinanceinstitute.com/resources/equities/on-balance-volume-indicator-obv/
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.